FSO Polonez sterownik DELCO



"Spotkanie po latach" POLONEZ CARO jedyny Polski pojazd z fabrycznym immobiliserem.
 Zadanie:
 eliminacja puszki immobilisera
- wykonano  ;)


NISSAN MICRA sterownik ECU BOSCH


Zalany moduł immobilisera, nie opłacalna odbudowa systemu zastosowano emulator NATS2 PWM.

NISSAN NAVARA D22 sterownik ECU ZEXEL



Standardowa usterka Nissana uszkodzenie modułu immobilisera, zastosowane rozwiązanie emulator do systemu NATS5.6

BMW Z3



Pojazd  z zamontowaną chińską kopią , Łotewskiego emulatora. Niestety jakość kopii odbiega od oryginału...
Podróba została zdemontowana po tym jak straciła z pamięci kod ISN i skutecznie unieruchomiła samochód podczas niedzielnych zakupów :), zastosowałem opracowany w firmie ECUSERWIS emulator kodu dla systemu EWS2.


LANCIA Kappa 2.0


Uszkodzony moduł immo brak możliwości uruchomienia, zastosowane rozwiązanie emulator.


JAGUAR XJ6 ECU GEMS6, Sagem/Lucas

Pojazd po tak zwanej "przekładce", system fabrycznego zabezpieczenia składa się z kilku elementów.

Zlecenie klienta:

zaprojektować emulator sygnału immobilisera, w celu wyeliminowania modułu security oraz modułu immobilisera.





MERCEDES VITO W638 silnik 2.2 CDI

Mercedes Vito W638 podczas rozruchu na słabym akumulatorze cyklicznie tracił tzw. kod synchronizacji , po analizie uszkodzenia okazało się że utrata danych następuje z winy uszkodzonego MCU motorola HC908 w module WSP , po uzgodnieniu z klientem zastosowano emulator immobilisera CAN dla systemu CR1 mercedes.




MAZDA PREMACY, 323 TD - P1649 błąd EPROM pompy

Mazda 323, Premacy itp. z silnikiem diesla posiadają na pompie moduł przechowujący kalibracje pompy, w przypadku uszkodzenia w/w części, komputer silnika nie może pobrać danych kalibracyjnych celem skorygowania dawkowania paliwa.

Objawy :

Migająca kontrolka świec żarowych

Błąd w ECU - P1649

Silnik nie rozwija mocy (pracuje do 3000 obr.)

na zdjęciu oryginalny EPROM -




W trakcie analizy uszkodzenia okazało się że metodą laboratoryjną można odzyskać dane z uszkodzonej pamięci
W efekcie powstał emulator pamięci EPROM dla tego systemu z możliwością zapisu danych kalibracyjnych, po zamontowaniu w samochodzie ECU odczytuje z niego odpowiednie dane, pracuje poprawnie  i nie zgłasza błędów.



MITSUBISHI Odzyskiwanie kodu synchronizacji :

W pojazdach firmy mitsubishi tzw. immobiliser fabryczny zagościł ok. 1995 roku, od tamtej pory jest to jeden z ciekawszych i nie do końca rozpracowanych systemów zabezpieczenia fabrycznego , który często przysparza warsztatom o specjalizacji auto-elektronika kłopotów w naprawie i prawidłowej diagnostyce.

Opisze tu jeden z przypadków który często występuje  w w/w systemie, dotyczy to systemów stosowanych od ok. 1995 roku do ok. 2002 roku.

Pacjent  : MITSUBISHI GALANT rok produkcji 2000 , silnik 4D68

Elementy systemu:

ECU - Sterownik silnika z procesorem o zakodowanym symbolu, brak narzędzia do odczytu, i ewentualnej edycji danych w celu odzyskania kodu synchronizacji.

Zastosowany system mikroprocesorowy nie posiada zewnętrznej pamięci serial eeprom do przechowywania danych błędów, nastaw/adaptacji, kodu synchronizacji z immobiliserem, jak w większości starych ECU mitsubishi.

IMMOBOX - Sterownik immobilisera w obudowie metalowej z zewnętrzną pamięcią danych serial eeprom xicor X24C01.

KLUCZYK - Klucz z transponderem 4C (texas o stałym kodzie )

Objawy:

Błąd w ECU nr.47 - immo failure

Błąd w IMMO nr.21 - immo failure

Efekt:

Brak możliwości uruchomienia pojazdu, pomimo zastosowania metody czasowej, czyli 30 minutowy postój z załączoną stacyjką oraz przeprowadzenia  powtórnego zakodowania klucza/kluczy.

Instalacja sprawna, inne przyczyny wykluczone.

Naprawa:

Zestawienie sytemu "na stole", ECU + IMMO-box + pętla czytająca klucz + klucz z transponderem.

Analiza danych z diagnostyki wykluczająca nieprawidłowe rozpoznanie klucza, lub czasowe zablokowanie systemu, w tym badanie oscyloskopowe stopnia końcowego wzmacniacza w.cz sterownika immobilisera (lubią się zepsuć tranzystory końcowe)  -  wniosek : hardware sprawne

Analiza logu komunikacji pomiędzy ECU a IMMO wykazała że sterowniki nie mogą się powtórnie "zsynchronizować" gdyż została utracona stała część kodu synchronizacji (3 bajty).

Wniosek:

Należy  "wyciągnąć"  z ECU stały kod synchronizacji aby wpisać go w pamięci IMMO  x24c01 w celu nawiązania powtórnej synchronizacji.

Rozwiązanie :

Dzięki wcześniejszym obserwacjom i analizom logów z komunikacji  tego systemu, napisane zostało oprogramowanie wykorzystujące luki w protokole wymiany danych ECU - IMMO, które pozyskuje potrzebne dane , obrabia je (są zakodowane)  wyświetla w postaci jawnej i nadającej się do bezpośredniego "wpisania" do puszki immobilisera.

Po wpisaniu pozyskanych bajtów stałej części kodu synchronizacji sterowniki zsynchronizowały się po następnym włączeniu zapłonu.

FORD RANGER 2004 zgubione klucze :

Ten FORD okazał się ciekawostką techniczna w zakresie kluczy i systemu immobilisera, jest to brat  "bliźniak" mazdy BT-50 , zastosowane w nim sterowniki są pochodzenia Japońskiego.

zastosowane moduły :

ECU - sterownik MELCO (mitsubishi electronic corp.)  podobny do sterowników stosowanych w pojazdach marki MITSUBISHI.




IMMOBOX  - firmy mitsubishi, dane przechowywane w MCU motorola 68HC805P18, użyty transponder Temic crypto (8C), identyczne moduły immo stosowane są pojazdach marki mazda.




Zastosowane rozwiązanie :

Po  uzgodnieniu  z klientem zamontowano emulator sygnału immobilisera, oprogramowanie emulatora zostało napisane specjalnie pod ten sterownik ze względu na niewielkie różnice w stosunku do innych ECU stosowanych w mazdach.


SUZUKI BALENO 1.3 rok 1999 - Uszkodzony moduł fabrycznego immobilisera:

Suzuki BALENO -   Po rozładowaniu akumulatora brak możliwości uruchomienia samochodu, kontrolka silnika impulsuje.

Badanie kompletu ECU i IMMOBOX  wykazało 2 uszkodzenia:

1 - Tranzystory sterujące cewką czytająca transponder

2 - Uszkodzenie danych w obszarze kodu synchronizacji w pamięci EEPROM sterownika silnika.

Zastosowane rozwiązanie :

Zamontowano emulator sygnału immobilisera który wyeliminuje uszkodzony moduł i pozwoli uruchomić samochód.