MAZDA PREMACY, 323 TD - P1649 błąd EPROM pompy

Mazda 323, Premacy itp. z silnikiem diesla posiadają na pompie moduł przechowujący kalibracje pompy, w przypadku uszkodzenia w/w części, komputer silnika nie może pobrać danych kalibracyjnych celem skorygowania dawkowania paliwa.

Objawy :

Migająca kontrolka świec żarowych

Błąd w ECU - P1649

Silnik nie rozwija mocy (pracuje do 3000 obr.)

na zdjęciu oryginalny EPROM -




W trakcie analizy uszkodzenia okazało się że metodą laboratoryjną można odzyskać dane z uszkodzonej pamięci
W efekcie powstał emulator pamięci EPROM dla tego systemu z możliwością zapisu danych kalibracyjnych, po zamontowaniu w samochodzie ECU odczytuje z niego odpowiednie dane, pracuje poprawnie  i nie zgłasza błędów.



MITSUBISHI Odzyskiwanie kodu synchronizacji :

W pojazdach firmy mitsubishi tzw. immobiliser fabryczny zagościł ok. 1995 roku, od tamtej pory jest to jeden z ciekawszych i nie do końca rozpracowanych systemów zabezpieczenia fabrycznego , który często przysparza warsztatom o specjalizacji auto-elektronika kłopotów w naprawie i prawidłowej diagnostyce.

Opisze tu jeden z przypadków który często występuje  w w/w systemie, dotyczy to systemów stosowanych od ok. 1995 roku do ok. 2002 roku.

Pacjent  : MITSUBISHI GALANT rok produkcji 2000 , silnik 4D68

Elementy systemu:

ECU - Sterownik silnika z procesorem o zakodowanym symbolu, brak narzędzia do odczytu, i ewentualnej edycji danych w celu odzyskania kodu synchronizacji.

Zastosowany system mikroprocesorowy nie posiada zewnętrznej pamięci serial eeprom do przechowywania danych błędów, nastaw/adaptacji, kodu synchronizacji z immobiliserem, jak w większości starych ECU mitsubishi.

IMMOBOX - Sterownik immobilisera w obudowie metalowej z zewnętrzną pamięcią danych serial eeprom xicor X24C01.

KLUCZYK - Klucz z transponderem 4C (texas o stałym kodzie )

Objawy:

Błąd w ECU nr.47 - immo failure

Błąd w IMMO nr.21 - immo failure

Efekt:

Brak możliwości uruchomienia pojazdu, pomimo zastosowania metody czasowej, czyli 30 minutowy postój z załączoną stacyjką oraz przeprowadzenia  powtórnego zakodowania klucza/kluczy.

Instalacja sprawna, inne przyczyny wykluczone.

Naprawa:

Zestawienie sytemu "na stole", ECU + IMMO-box + pętla czytająca klucz + klucz z transponderem.

Analiza danych z diagnostyki wykluczająca nieprawidłowe rozpoznanie klucza, lub czasowe zablokowanie systemu, w tym badanie oscyloskopowe stopnia końcowego wzmacniacza w.cz sterownika immobilisera (lubią się zepsuć tranzystory końcowe)  -  wniosek : hardware sprawne

Analiza logu komunikacji pomiędzy ECU a IMMO wykazała że sterowniki nie mogą się powtórnie "zsynchronizować" gdyż została utracona stała część kodu synchronizacji (3 bajty).

Wniosek:

Należy  "wyciągnąć"  z ECU stały kod synchronizacji aby wpisać go w pamięci IMMO  x24c01 w celu nawiązania powtórnej synchronizacji.

Rozwiązanie :

Dzięki wcześniejszym obserwacjom i analizom logów z komunikacji  tego systemu, napisane zostało oprogramowanie wykorzystujące luki w protokole wymiany danych ECU - IMMO, które pozyskuje potrzebne dane , obrabia je (są zakodowane)  wyświetla w postaci jawnej i nadającej się do bezpośredniego "wpisania" do puszki immobilisera.

Po wpisaniu pozyskanych bajtów stałej części kodu synchronizacji sterowniki zsynchronizowały się po następnym włączeniu zapłonu.

FORD RANGER 2004 zgubione klucze :

Ten FORD okazał się ciekawostką techniczna w zakresie kluczy i systemu immobilisera, jest to brat  "bliźniak" mazdy BT-50 , zastosowane w nim sterowniki są pochodzenia Japońskiego.

zastosowane moduły :

ECU - sterownik MELCO (mitsubishi electronic corp.)  podobny do sterowników stosowanych w pojazdach marki MITSUBISHI.




IMMOBOX  - firmy mitsubishi, dane przechowywane w MCU motorola 68HC805P18, użyty transponder Temic crypto (8C), identyczne moduły immo stosowane są pojazdach marki mazda.




Zastosowane rozwiązanie :

Po  uzgodnieniu  z klientem zamontowano emulator sygnału immobilisera, oprogramowanie emulatora zostało napisane specjalnie pod ten sterownik ze względu na niewielkie różnice w stosunku do innych ECU stosowanych w mazdach.


SUZUKI BALENO 1.3 rok 1999 - Uszkodzony moduł fabrycznego immobilisera:

Suzuki BALENO -   Po rozładowaniu akumulatora brak możliwości uruchomienia samochodu, kontrolka silnika impulsuje.

Badanie kompletu ECU i IMMOBOX  wykazało 2 uszkodzenia:

1 - Tranzystory sterujące cewką czytająca transponder

2 - Uszkodzenie danych w obszarze kodu synchronizacji w pamięci EEPROM sterownika silnika.

Zastosowane rozwiązanie :

Zamontowano emulator sygnału immobilisera który wyeliminuje uszkodzony moduł i pozwoli uruchomić samochód.